הקניית הרגלי אכילה נכונים לתינוקות



לעומת השינויים הדרמטיים בהתפתחות שמאפיינים את השנה הראשונה לחיי התינוק, השנה השנייה מתאפיינת בהאטה יחסית של קצב הגדילה. בתקופה זו חלות בעיקר התפתחות מוטורית עדינה וגסה והתפתחות חברתית, קוגניטיבית ורגשית. התינוקות עדיין זקוקים לעזרה באכילה אך בהדרגה נעשים עצמאים יותר בתחום זה. בתקופה זו לסביבת התינוק השפעה מכרעת על עיצוב הרגלי התזונה שלו. ההורים והמטפלים חייבים להכיר ולהגיב בצורה נכונה לאותות הרעב והשובע של התינוק. ניתן לעודד את התינוקות לאכול ללא עזרה בתחילת הארוחה כשהם רעבים, אך הם עשויים להזדקק לעזרה מאוחר יותר כאשר הם מתעייפים. כל זאת כדי לעודד מיומנויות אכילה בריאות. האכלה תוך כדי הסטת תשומת הלב של התינוק מהאכלה או הפעלת לחץ על התינוק לסיים את הארוחה עלולה להביא לגישות שליליות לאכילה, הרגלי אכילה גרועים, או אכילה מוגזמת שתגרום להשמנה.
בשנה השנייה לחיי התינוק הארוחות נעשות קטנות, תכופות, ומזינות יותר, על מנת לספק את צרכיו התזונתיים. רצוי לשמור על מבנה מאורגן של ארוחות עיקריות וארוחות ביניים. פעוטות זקוקים לארבע עד שש האכלות קטנות ביממה בנוסף להנקה/תמ"ל.
 
להלן מספר הצעות אשר יסייעו לפעוט לרכוש הרגלי אכילה נכונים:
  • יש לעודד אכילה עצמית, אך להציב גבולות ולסייע בעת הצורך.
  • יש להקפיד על מנות קטנות וכמויות המתאימות לצריכת המזון של הפעוט
  • יש להציע מגוון מאכלים ולהניח לפעוט לבחור מביניהם
  • יש להימנע מהצעת "פרסים" עם סיום הארוחה
  • יש להקפיד על מזונות בטוחים שלא יגרמו לחנק, כוויות ועוד. 
לעיתים הורים חוששים שהתינוק אינו אוכל מספיק, ועקב כך נוקטים שיטות האכלה שאינן רצויות. איך נדע אם התינוק אוכל מספיק? מחקרים מראים כי תינוקות ופעוטות יודעים לווסת את צריכת המזון שלהם לאורך זמן, כלומר אם לא אכל מספיק בארוחה אחת, יאכל יותר בארוחה הבאה. כל עוד שנתוני גדילת הילד נמצאים בטווח הנורמה של עקומות הגדילה, והתפתחותו הגופנית והשכלית תקינים, אין סיבה לדאגה.

לקריאת עדכון לשנת 2010

התכנים המופיעים בדף זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד, לא ניתנו על ידי מוסד רפואי, אינם מהווים חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

תזונת תינוקות
תזונת ילדים
תזונת מתבגרים
תזונת נשים
תזונת גברים
תזונה לגיל השלישי
תזונה ייעודית
תפריטים לדוגמה
מאמרים